Bel Fıtığı

20 Ağustos 2016 0 Yazar: admin

Bel fıtığı disk kayması veya bozulmuş disk olarak bilinir. Alt sırt en yaygın olmak üzere omurganın bir çok yerinde oluşabilir.

Bel fıtığı; bel ağrısı , bacak ağrısı , kas ağrısı, sinir sistemi belirtilerinin yanı sıra bağırsak ve mesane problemleri gibi belirtilerle kendini belli edebilir . Tedavi erken safhada dinlenme , egzersiz veya fıtığın durumuna göre cerrahi içerebilir.

Bel Fıtığı Neden Olur, Bel Fıtığı Nasıl Olur ?

Omurga yapı olarak spinal vertebra (bel kemiği) denen kemik yapısı ve bu kemik yapılarının arasında bulunan  intervertebral disklerden oluşmaktadır. Her spinal vertebra (omurga kemiği) arasına oturmuş bir intervertebral disk vardır, bu diskler kabaca yuvarlak yastıklar gibidir. Bu intervertebral disklerin görevi (yastıkların); şok emilimi (ağırlığı azaltma) sağlamak ve belin fleksiyon (öne), ekstansiyon (geriye) , lateral fleksiyon (yana eğilme) ve rotasyon (dönme) hareketlerinin yapılmasına yardımcı olmaktır.

bel fıtığı

Yandaki resimde bel fıtığı nasıl oluşur ve bel fıtığı neden oluşur sorusuna cevap bulabiliriz. Bel fıtığında genellikle azalmış kas kuvvet kaybı, bozuk vertebra yapısına bağlı olarak aradaki intervertebral diske binen yükün fazlalaşması sonucu diskin yapısının bozulması durumu ve bu durumun sonucunda omurgadan çıkan sinirlere baskı yapılması durumu vardır. Diskin sinire baskı yapmasıyla fıtık hastaları ayaklarının çeşitli bölgelerinde ağrı , uyuşma ve karıncalanma hissetmektedir. Bu uyuşma karıncalanmaya genellikle bel ağrısı da eşlik etmektedir. Genel olarak ilk önce bel ağrısı oluşmakta, kişinin omurgasını zorlayacak aktivitelere devam etmesi sonucunda intervertebral disk bozulması tabloya eşlik etmektedir. Bozulan intervertebral disk hem bel hemde bacak bölgenizde ağrıların artmasına sebep olmaktadır… Bel fıtığınız var ise bel fıtığı nasıl olur, bel fıtığı neden olur sorularının cevaplarını öğrenmelisiniz, bir çok kişi bilmediği için tıp dışı yaklaşımlara başvurmakta ve genellikle de bozulmuş diski daha da zorlayarak intervertebral disk bozulması sonucu felç olma seviyesine kadar gelmektedir.

İntervertebral Disk Yapısı

İntervertebral disk merkezde nükleus pulposus ve bu yapıyı çevreleyip bir duvar görevi gören anulus fibrosus olmak üzere iki parçalıdır. Zayıflamış anulus fibrozus nücleus pulposusun baskı yapması sonucu dejenere olarak,genişleyebilir veya tamamen yırtılabilir.
Şekli bozulmuş intervertebral disk vertebraların arkasından geçen omurgaya baskı yapar. Bacaklarda ağrı , karıncalanma , uyuşma ve diğer semptomların oluşmasının sebebi omurga sinirine uygulanan bu basınçtır.3

Yanda ki görsel intervertebral diskin üstten görünümüdür. Merkezde sade olan yapı nücleus pulposus, nücleus pulposusu çevreleyen yapı ise anulus fibrozusdur.

intervertebral disk bozulması

İntervertebral disk bozulması ise bu yapıların bozulmasını ifade etmektedir. İntervertebral disk bozulması bel fıtığının önemli sebeplerinden birisidir. İntervertebral disk bozukluğu derecesine göre fıtık hastalarına fizik tedavi veya cerrahi önerilmektedir. Bel fıtığında fizik tedavinin önemi son yıllarda artmaktadır. Özellikle ameliyat sonucunda kişinin hareketlerinde kısıtlanması ve fıtığın tekrar etme riski fizik tedaviye yönelimi daha da artırmaktadır. Fizik tedavinin önemli bir parçası olan egzersizler ise hastaların şikayetlerini önemli ölçüde azaltmaktadır.

>> Bel Fıtığı Egzersizlerini öğrenmek için “Bel Fıtığı Egzersizleri” yazımızı okuyabilirsiniz.