Çocuklarda gece işemesi neden olur? Nasıl tedavi edilir?

7 Ocak 2017 0 Yazar: Fizyoo

Çocuklar da idrar kontrolü aslında öncelikle gece başlar yani mesanenin iki tane önemli fonksiyonu vardır; idrarı depolamak ve idrarı boşaltmak. Yeni doğan döneminden bu idrarı depolama fonksiyonunu çok belirgin olarak yerine getirmez mesane ama çocuk büyümeye başlamasından itibaren öncelikle gece idrar kontrolü olur. 5 yaşına kadar olan çocuklarda gece idrar kaçırması gece yatağını ıslatması normal olarak kabul edilebilir ama 5 yaşından sonra bu durum devam ediyorsa enürezis nokturna adı verilen gece işemesinden bahsedilir.

altina-isemek

Bu 2 farklı şekilde tarif edilebilir.

• Bir tanesi monosemptomatik enürezis nokturna yani çocuğun hiç bir idrar yolu problemi yok sadece gece işemesi problemi var gündüz idrar kaçırma problemi yok.
  • İkincisi ise gündüz idrar kaçırma ya da idrar yolları ile ilgili başka sıkıntılarla karşımıza çıkar.

Monosemptomatik enürezis nokturna (gece idrar kaçırması):  Bu hem anne için hem de çocuk için çok ciddi ve sıkıntılı bir durum. Anneler genellikle çocuklarının gece ıslatmış oldukları yatakları temizlemekte çok ciddi sıkıntılar yaşamazlar ama bu her gece her gece olursa annelerinde tahammülün sınırı aşılmış olup çok ciddi perişan olup çok ciddi sıkıntıya girebiliyorlar. Dolayısıyla bunun tedavi edilmesi gerekli.

Tedavide önce işeme çizelgesi tutturulur. Bunun ağırlıklı sebepleri arasında gece salınan antidiüretik hormon denilen idrar yapımını azaltan bir hormonun eksikliği söz konusu olabilir. Bunu ortaya koymak amaçlı idrar (işeme) çizelgesi tutulmalı gece artan bir su alımı ihtiyacı sıvı alınımı ihtiyacı varsa gece artan bir sıvı yada idrar üretimi söz konusu ise bu tedavi ilaçlarla çok kolaylıkla yapılabilmektedir.

carsafa-iseyen-cocuk

Zeminde başka bir patoloji var mı yok mu diye mutlaka üriner sistem yani idrar yolları ultrasonografisi yapılmalı, idrarda bir enfeksiyon varlığının araştırılması yapılmalı. Ne başta aslında basitçe bir davranış tedavisi ile yani ödül tedavisi ile bu çözülmeye çalışılmalı. Bu geçerli olmuyorsa ilaç tedavisi uygulanmalı ilaç tedavisi etkili olmuyorsa bir takım başka ilaçları kombine ederek kombine ilaç tedavisi ile bunu yapmak mümkün. Bazı çocuklarlar da ergenliğine kadar devam edebilmekte bunlar 14-15 yaşına kadar devam edebilmekte. Ailesel yatkınlık söz konusu bu çocuklarda. Hiç bi şekilde bu kadar uzun süre bu sıkıntıları ne çocuğun ne ailelerin çekmesine gerek var. Günümüzde artık bunların tedavisi çok rahat ve kolaylıkla yapılabilmekte. Tek yapılacak iş bir çocuk ürolojisi uzmanına danışmak.