EMG Nedir? Nasıl Çekilir ?

11 Mayıs 2017 Kapalı Yazar: Fizyoo
  • EMG diye adlandırılan Elektromiyografi cihazı; sinirlere, kaslara ve sinir köklerine elektrik verilerek incelenen bir tetkik yöntemidir.
  • Sinir ve kas hastalıkları, el ve ayaktaki uyuşma sorunları, boyun ve bel fıtığı hastalıkları, diyabet hastalarında görülen diyabetik kondropati (ayaklarda yanma, uyuşma şeklinde olan) şikayeti vb.  tip hastalıklar da sinirlerin ya da hastalığına göre kasların incelenmesi ve tanı konulmasında EMG cihazı kullanılmaktadır.
  • EMG elektrik ile çalışan bir cihazdır. Kesinlikle hastaya zararı olmayan,işlem sırasında vücuda ilaç verilmesi gerekmeyen, kaslardaki sorunların teşhisi için özel iğneler kullanılarak yapılan bir tetkik yöntemidir.
  • Elektrik verilmesi esnasında  gıdıklanmaya benzeyen  yada biraz daha şiddetli hali olan hafif irkilme tarzında bir his hissedilmektedir.
  • Emg Nöroloji uzmanı hekimler tarafından uygulanmaktadır.
  • Üst ekstremite dediğimiz her 2 kola birden ya da alt ekstremite denilen her iki bacak bölgesine birden uygulanmaz. İşlem; hastanın şikayetine göre muhtemel sorun  olabileceği düşünülen tek bir bölgeye uygulanmaktadır.
    • EMG 2 aşamada oluşmaktadır. Birinci aşama da sinir iletim çalışmaları yapılmaktadır (sinirlerin hız, latans ve yükseklik değerlerine bakılmaktadır). İkinci aşama da ise kasların belli bölgelerine iğneler batırılarak kaslar hakkında bilgi sahibi olunur.
    • emg-birinci aşama

EMG – Birinci aşama

• Birinci aşama örneği yüzeyel elektrotlar median sinirin çalıştırdığı kaslardan birine bağlanır bilek ve dirsek hizasında uyarı verilerek bilekte bir sinir sıkışması olup olmadığı anlamaya çalışılır.  İkinci aşama da ise yüzük elektrotlar median sinir için genellike 2. parmağına bağlanır yine median sinirin gittiği yol üzerinde ki bir noktadan uyarı verilerek yapılmaktadır.
    • emg ikinci, aşama

EMG – İkinci aşama

• İşlem süresi yapılan işlemin cinsine göre değişmekle birlikte 15 dk ile 30 dk arası sürmektedir.
  • EMG’de korkulacak düzeyde radyasyon olayı olmamaktadır.
  • EMG’den önce hasta, kalp pili varsa(pile yakın alanda uygulanması kalp pili ayarlarını bozailmekte), kan sulandırıcı bir takım ilaçlar kullanıyorsa ya da kan pıhtılaşması sorunları varsa (kas içi kanamalarına sebep olabilmekte) mutlaka uygulama öncesinde  doktoruna iletmesi gerekmektedir.
  • Sinir ileti ölçümünde 2 tip sinir uyarı olduğu için önce motor sinirlerin ölçümü daha sonrasında duyusal sinirlerin ölçümü yapılmaktadır.