Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Nedir?

4 Mart 2017 0 Yazar: admin

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Nedir?

Fiziksel ve fonksiyonel bozuklukların tanı ve tedavisinde fizik tedavi ve rehabilitasyon ön plana çıkar. Fizik tedavi vücuda dışarıdan uygulanan; sıcak uygulama, soğuk uygulama, masaj ve egzersiz ile ağrıyı kesmeye yönelik uygulamaları, elektrik akımları ve kas iskelet sistemi hastalıklarında veya yararlanmalarında uygulanan içerisinde ilaç bulunmayan bir tedavi biçimidir.

fizik-tedavi-ve-rehabilitasyonAğızdan verilen tedavilere ilave olarak veyahut hasta tarafından tek başına da uygulanabilir. Doğuştan ya da sonradan ortaya çıkan, kaybedilmiş hareket kabiliyetinin bir kez daha kazandırılmasına yönelik uygulanan fizik tedavi ve rehabilitasyon servisinde tanı, tedavi ve takip yaklaşımları hangileridir?

Fizik tedavi ile rehabilitasyon servisinde;

• Tüm kas-iskelet sistemi hastalıkları,
  • Tüm romatizmal hastalıklar,
  • Ağrılı durumlar,
  • Sinir sıkışmaları,
  • Beyin-omurilik ve periferik sinir felçleri,
  • İnme ve serebral palsi,
  • Eklem sertliği ve katılığı-kısıtlılığı,
  • Spastisite,
  • Kırık, travma gibi hastalık ve durumların akut ve kronik durumlarının tanısı, tedavisi ve takibi hasta iyileşene kadar yapılmaktadır.

Fizik tedavi neye olanak sağlamaktadır?

Fizik tedavi ile rehabilitasyon uygulamaları; tıbbi (medikal veya ilaçla tedavi) ve cerrahi (ameliyat ortamı) tedavisi mümkün görünmeyen birçok hastalıkta ya da kronik ağrılı durumlarda, fonksiyonel kısıtlılıkta etkili bir tedaviye imkan vermektedir.

Fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları, tıbbi ve cerrahi tedavi yöntemleri yetersiz, gereksiz ve etkisiz kaldığı durumlarda, hastalığın müzminleşme ve ilerleme ihtimali olduğu hallerde, günlük hayatı olumsuz etkiliyorsa ya da sakatlık gelişmişse etkin ve gerekli olmaktadır.

Fizik tedavi teknikleri nedir?

fizik-tedavi-teknikleriHastalığın durumu ve seyrine göre uygun bir fizik tedavi programı belirlenmektedir. Fizik tedavi, kesinlikle uzman bir hekim gözetiminde yapılmalıdır. Bu tedavi yöntemi ilaç ve fizik tedavi ajanlarının uygulanması ve terapötik egzersizlerden bir veya birkaçını içererek yapılmaktadır.

Uygulanacak Fizik Tedavi;

Soğuk uygulama,

-Yüzeyel ısı (infraruj, hot pack, parafin veya girdap banyosu),

-Derin ısı (ultrason, kısa dalga diatermi ve radar),

-Elektroterapi (tens, vakum-enterferans, elekrostimülasyon, galvanık-faradik akım, diadinami,)

-Hidroterapi (kontrast banyo, su altı masaj, kaplıca tedavisi, girdap banyosu, elektrogalvanik banyosu),

-Mekanoterapi (mobilizasyon ve manipülasyon, su altı masaj traksiyon,breys, splint, bandaj, korse, baston vs. destekleri),

-Tedavi edici egzersiz uygulamaları vb.

Fizik tedavi yöntemlerinden biri veya birkaçını içermektedir.

Fizik tedavi ve rehabilitasyonun amaçları arasında neler yer almaktadır?

fizik-tedavi-ve-rehabilitasyounn-amaclari– Ağrıyı azaltmak,

– Kasları gevşetmek,

– Dolaşımı olumlu yönde etkilemek,

– Enflamasyonun gidermek,

– Fonksiyonları restore etmek; hareketi artırmak, kasları güçlendirmek ve koordinasyonu sağlmak,

– İlaca duyulan gereksinimi azaltmak veya sonlandırmak

– Postür (duruş) bozukluklarını önlemek ve düzeltilmek olarak ifade edilebilir.

Fizik tedavi ve rehabilitasyon tedavileri

1. Akut ve kronik ağrı tedavi yöntemi,
  2. Romatizmal hastalıklar tedavi ve takip süreci,
  3. Ortopedik rehabilitasyon ile spor sırsında oluşan yaralanmalar,
  4. Nörolojik ve nöromuskulaer hastalıkların rehabilite süreci,
  5. Pediatrik rehabilitasyon süreci,
  6. Metabolik kemik hastalıkları (osteoporoz vs.)
  7. Doğumsal ya da edinsel eklem ile kemiksel bozukluklar,
  8. Yanık sonrası rehabilite evresi,
  9. Kardiyak rehabilitasyon,
  10. Geriatrik rehabilitasyondur.

Fizik tedavi süresi ne kadar olmalıdır?

Fizik tedavi süresi hastalığa göre değişmekle beraber, tedavinin her seansı 1 ila 1,5 saat sürecek biçimde, 10-20 seans arası uygulanmaktadır.

Fizik tedavide ağrı olur mu?

fizik-tedavide-agri-olur-muFizik tedavi yapılırken hasta ağrı duymaz veya hissedilen ağrı çok az olur. Ancak, hastada eklem kısıtlılığı varsa, o zaman fizyoterapist, germe egzersizleri yapacağı için ağrı biraz olabilir.

Kimlere fizik tedavi uygulanmaktadır?

Omuz, bacak, kol, dirsek, ayak, el bilek eklemleri ile çevresi dokular, bel, sırt, boyun vb. omurga bölgeleri değişik nedenlere bağlı olarak ağrı ve fonksiyon bozukluğu yaşayanlara, iltihabı’ romatizmal hastalıkların etkili döneminde olmayan hastalara, ortopedik ameliyatlar başta olmak üzere yapılan cerrahi girişimler sonrası kaslarda güçsüzlük, eklemlerde sertleşme, fonksiyon kısıtlılığı olanlara fizik tedavi uygulanmaktadır. Beyin, sinir hasarı sonucunda gövde, kol ve bacaklarda tam veya bölgesel inme geçirenlere hareket sistemi dışında lenf dolaşımının bozulmasıyla kol ve bacaklarda şişme oluşan hastalara uygulanır.

Fizik tedavi hangi durumlarda sakıncalıdır?

İltihabi (enflamatuar) romatizmal hastalıkların etkili olduğu dönemler (eklemlerin, şiştiği, sıcak ve ağrılı olduğu zamanlar), damar tıkanıklıkları, varisler, açık yaralar ile iltihaplı bölgeler üzerine fizik tedavi uygulanmasında sakıncalı olmaktadır.

Fizik tedavi ile ilgili detaylı bilgiler için “Fizyoterapi nedir? Fizyoterapist kimdir? yazımızı buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.