FTR Staj Lateral Epikondilit

17 Temmuz 2018 0 Yazar: Fizyoo

FTR Staj  Lateral Epikondilit

•   Tenisçi dirseği adı verilen hastalık (lateral epicondylitis) 100 yıldan daha fazla bir süredir doktorlar tarafından bilinmektedir. Zamanımızda tenis oynayanların hemen hemen yarısı bu sorunu yaşamaktadırlar. İşin enteresan tarafı ise tenisçiler bu hastalığa yakalananların yalnızca %5 ini oluşturmaktadırlar ve bu da hastalığın halk arasında bilinen isminin uygunluğu konusunda şüpheleri ortaya çıkarmaktadır.
  • Dirsekte bir adet kol, iki adet de ön kol kemiği olmak üzere üç adet uzun kemik eklem yapar. Bu kemiklerin tıbbi adları humerus, radius ve ulnadır. Dirseğin dış tarafında humerusla radius, iç tarafında da humerusla ulna eklem yapar. Dirseğin dış tarafında ön kol, el bileği, ve parmak kaslarının yapıştığı bir alan vardır. Biz buna lateral epikondil adını veriyoruz. Dirsek eklemine, el bileğine veya parmak eklemlerine gelen zorlamalar bu kasların yapışma yeri olan lateral epikondilde ağrı ve hassasiyete yol açar. Bu hastalığa, tenisçi dirseği adı verilir ama hastaların büyük çoğunluğunun tenisle bir ilgisi yoktur.

OLUŞUM MEKANİZMASI:

İlgili kasın tekrarlaya kasılmaları tendonundaki gerilim kuvvetlerini artırır.Bu da tendonda ve yapışma noktalarında mikrotravmalara neden olur.Kronik tekrarlayan mikrotravmalar kas-tendon ünitesinde enflamasyona (iltihabi değişikliklere ) ve dokunun bozulmasına neden olur.

Sebepleri nelerdir?

• En önemli nedenleri aşırı kullanım, kötü teknikli vuruşlar ve uygunsuz raket seçimidir. Profesyonel sporcularda görülmesinin sebebi ise aşırı kullanımdır. Ancak sıklıkla (7-10 kat) yeni başlayan oyuncularda görülür ve sebebi de uygun olmayan teknikle yapılan vuruşlardır. Elektrofizyolojik çalışmalarda backhand ve forehand vuruşlarda, en fazla aktivitenin dirseğin dışına yapışan bu kas grubunda olduğu tespit edilmiştir. Tek elle ve raketi çok geriye alarak yapılan  backhand vuruşlar, bu bölgeyi daha fazla zorlamaktadır. Forehand ve baş üzerinden yapılan vuruşlarda (servis ve volelerde) dirseği bükmemek (kolu düz tutmak), rakette oluşan  stresi dirseğe yansıtır.  Üst kol bölgesi (pazu), omuz bölgesi (deltoid) ve göğüs kasları (pektoral) yeterince güçlü  olmayanlarda da bu hastalık sık görülür. Vuruşların raketin merkeziyle (comfort zone) yapılmaması ve rakette oluşan vibrasyon da dirseği zorlayan faktörlerdir. Raket seçimi de çok önemlidir; hafif raketler tercih edilmelidir, ayrıca elin raketi kavrama boyu (grip size)  mutlaka uygun olmalıdır.
  • Ağır eşya taşıma, çanta taşıma, tornavida kullanma, tenis ve golf gibi el bileğini zorlayan sporlar, düşmeler, tenisçi dirseğinin başka en önemli sebepleridir.

BELİRTİLERİ:

• Kolun üst kısmında dirseğin hemen dış ve alt kısmında oluşan ağrı. Yaygın olarak bu ağrı dirsekten kol boyunca bileğe doğru vurur.
  • Bir şeyler kaldırırken veya kol bükülüyken ağrı hissedilmesi veya bir şeyleri kavrarken (kahve fincanı gibi küçük şeyleri bile) ağrı hissedilmesi.
  • Kolun dirsekten alt kısmını iyice gerinerek ileriye doğru uzatmada zorluk yaşanması (dirsek iç kısmındaki kas, tendon ve iç bağlarda oluşan hararet arması, kızarıklık ve şişme gibi vücut reaksiyonlarından dolayı).
  • Tipik olarak 6 ile 12 hafta arasında süren ağrı. Rahatsızlık hissetme ise 3 haftadan birkaç yıla kadar sürebilmektedir.

• Adı         :   XXXXXXX
  • Soyadı   :    X.
  • Yaş        :    53
  • Kilo       :   65kg.
  • Boy       :    157cm.
  • Meslek  :   Ev hanımı
  • Tanı       :   Lateral Epikondilit (SAĞ)
  • Hikaye  :  Dört ay önce sağ kolunun medialinde ağrı başlamış. Bir süre geçmesini beklemiş ağrılar artınca doktora başvurmuş.
  • Şikayet :  Lateral epikondil ve çevresinde şiddetli ağrı.
  • Özgeçmiş : HT
  • Soygeçmiş : HT

Ağrı Değerlendirmesi :

• Aktivite halinde ağrı:

0                             7           10

• İstirahat halinde ağrı:

0                  4                          10

Yapılan Testler :

• Dirençli elbileği ekstansiyonu : +
  • Dirençli elbileği fleksiyonu : +
  • Tinnel testi : +
  • Median sinir testi : +
  • Ulnar sinir testi : +

Normal Eklem Hareketleri :

Herhangi bir limitasyona rastlanmadı.

Kas Testi :

Sol  Sağ
Ön kol fleksiyonu : 5 4
Ön kol ekstansiyonu : 5 4
Ön Kol Supinasyon : 5 3
Ön Kol Pronasyon : 5 3
El Bileği Fleksiyon : 5 3

Postür Analizi :

• Anteriordan :

-Genu varum

-Yuvarlak omuz

Duyu testi :

• Sıcak-soğuk testi: Normal
  • Sivri- künt testi: Normal

Tedavi Programı :

• Ultrason (5 dakika)
  • Tens (20 dakika)
  • Laser (2 dakika)
  • ESWT
  • El bilieği normal eklem hareketleri
  • El bileği dirençli normal eklem hareketleri
  • El bileği germe
  • Lateral epikondil çevresine fonksiyonel masaj
  • Median ve ulnar sinir mobilizasyonu
  • Bantlama

Sonuç :

Hastanın ağrıları büyük ölçüde azaldı. Hasta çok rahatladığını ifade etti.