Kireçlenme (Osteoartrit) Hastalığı İçin Egzersiz Programı

26 Haziran 2016 0 Yazar: Fizyoo

yaslilar_ic4

• Osteoartritli (Kireçlenme) hastalara yönelik egzersiz seçimi hastanın yaşı, komorbid hastalıkları, OA’nın derecesi göz önüne alınarak bireysel olarak planlanmalıdır.
  • Buna göre eklem hareket açıklığı, germe, izometrik, izotonik, denge ve propriyosepsiyon ve aerobik egzersizlerin yapılması teşvik edilmelidir.
  • Egzersiz tedavisi, hastanın anlayacağı ve kendisinin uygulayabileceği şekilde tarif edilmeli, başlangıçta mutlaka gözetimli olarak uygulanmalı, hastanın egzersizi doğru yaptığından emin olunduktan sonra ev programına dönüştürülmelidir.
  • Ağrı ve fonksiyon üzerine etkileri olan, güvenli egzersiz seçenekleri tercih edilmelidir.

resim

Osteoartritli (Kireçlenme) Kişilerde Egzersiz Verilirken Göz Önünde Bulundurulması Gereken Noktalar

• Kasları kuvvetlendirmek ve fonksiyonelliği artırmak için uygulanacak egzersizler daha çok aktif egzersizler olmalıdırlarç
  • Eklemleri gereksiz yüklenme altında bırakmadığı için çok sayıda kas grubunu etkilediği için su içi uygulamalar tercih edilebilir.
  • Egzersiz, kıkırdak beslenmesi için önemli olan eklem hareketi ve esnekliğinin korunmasını sağlar ve dizde sıvı birikimini azaltır.
  • Egzersizlerden sonra 1-2 saatten fazla süren ağrı ve rahatsızlık yapılan egzersizin zorlayıcı olduğunu gösterir.
  • Hastalara egzersiz sırasında ağrının kötüleşmesinin egzersiz toleransına ulaşıldığını ve dinlenmek gerektiğinin uyarı işareti olduğu konusunda tavsiye verilmelidir.
  • Diz ekstansörlerini kuvvetlendirmek hastalığın ilerlemesini engelleme ve yavaşlatmada yardımcı olmaktadır.
  • Kalçada oluşan OA’de (Kireçlenme) daha çok kalça ekstansör ve abdüktorlerde zayıflık olması nedeniyle egzersizler buna göre ayarlanmalıdır.
  • Servikal bölge tutulumlarında izometrik ve izotonik boyun egzersizlerin önemi büyüktür.
  • Vertebral kolonu içeren Osteoartritli hastaların kartın ve sırt kasları kuvvetlendirilmedir.
  • Bazı özel spor ve aktivitelerle alakalı olarak semptomlar kötüleşebilir. Bunlarda kısıtlama ve modifikasyonlar yapılmalıdır.
  • Denge ve koordinasyonun sürdürülmesine yönelik egzersizler planlanmalı.
  • Eklem hareket açıklığını korumaya yönelik egzersizler verilmelidir.
  • Kas gücünün korunması hatta artırmak önemlidir.
  • Aerobik kapasite ve kardiyovasküler uygunluk
  • Birlikte uygulanacak diyeti de içeren zayıflama programı egzersizleri
  • Ağrıyı kontrol altına almayı hedefleyen hareketler
  • Fonksiyonların korunması
  • Düşmelerin önlenmesi
  • Cerrahi sonrası iyileşmenin optimal hale getirilmesi
  • Olasılıkla cerrahi gereğinin geciktirilmesine yönelik egzersiz ve hareket programına öncelikler verilmelidir.

Bel (Omurgaya) Yük Bindiricek Hareketleri Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler ve Öneriler

bel-kireclenmesi-egzersizleri