Lenfödem Cilt Bakımı ve Genel Öneriler

19 Mart 2018 0 Yazar: Fizyoo

Lenf sistemi vücutta hücresel aktiviteler sonucu oluşan hücreler arası sıvıyı kan dolaşımına taşıyan damarlardan oluşur . Cilt yüzeyine yakın pek çok kılcal kan damarları, deri altına sürekli su ve protein sızdırır. Bu sıvının cilt altından toplanması lenf kanallarının görevidir. Lenf kanallarının yetersiz olduğu durumlarda protein ve su, dokular arasında birikerek lenfödem oluşumuna yol açar.

Lenfödemde Nelere Dikkat etmek gerekir?

• Lenfödem oluşumuna neden olan ve tedavisini zorlaştıran en önemli faktör enfeksiyondur.
  • Enfeksiyon; dokunun çatlamasına yol açarak ödemin daha da artmasına neden olur.
  • Enfeksiyon, tedavinin uzun zaman almasına sebep olabilir. Bu nedenle mümkün olduğu kadar kesilmelerden ve çatlamalardan lenfödemli kolunuzu korumaya çalışın.

• Eğer bu durumlar meydana gelirse, yaralı olan alanı hemen yıkayın ve antiseptik bir krem ya da losyon (BACTROBAN) kullanın.
  • Eğer kesilmiş olan derinizse ve üzerinin kapatılmasına gerek varsa, kolluğu korumak için üzerini bantlayın.
  • Yaralanmış olan alanda herhangi bir kızarıklık ya da ısı artışı fark ederseniz, erken dönemde doktorunuza danışın. Gelişmiş olan bir enfeksiyon halinde antibiyotik kullanımına ihtiyacınız olabilir.
  • Enfekte olmuş alan kırmızı, sıcak ve ağrılı ise selülit olarak adlandırılır.
  • Bazen herhangi bir kesi veya böcek ısırığı durumları gibi enfeksiyon yaratabilecek bir durumla karşı karşıya kalınmamasına rağmen selülit gelişebilmekte ve bu durum 2 ya da 3 kez tekrarlanabilmektedir. Bu durumda 6 ay ya da daha fazla süreli profilaktik (koruyucu) antibiyotik tedavisi uygulanabilmektedir.

• Mutlaka özellikle seyahat durumu gibi evin dışarısında olduğunuz durumlarda yanınızda uygun miktarda küçük yırtıklar, dikiş atılmış yaralar ya da aşınma gibi sekonder enfekte travmatik lezyonların topikal tedavisinde kullanılan kremlerden bulundurun.

Lenfödem hastasıysanız kendinize nasıl yardımcı olabilirsiniz ?

• Enfeksiyona neden olabilecek durumlardan uzak durunuz.
  • Ödemli konunuzu enjeksiyon ya da infüzyonlardan koruyunuz.
  • Kesiklerden, böcek ısırıklarından, ödemli alanı içine alan  operasyonlardan ve akupunkturdan kaçının.
  • Çok sıcak ya da çok soğuk banyo, güneş banyosu, direk kar ya da buzla kolunuzu temas ettirerek ödemin artmasına yol açabilecek ısı değişikliklerinden kaçının.

• Lenfödemli kolunuzdan tansiyon ölçtürmeyin, sıkı ve dar giysiler giymeyin, küpe-kolye-bilezik gibi aksesuarları ödemli kolda kullanmayın.

Lenfödemde Genel Öneriler Nelerdir ?

• Tırnaklarınızı keserken dikkat edin.
  • Manikür ve pedikür yaptırmayın.

• Koltuk altı temizliğiniz için epilasyon ya da ağda derinin hasar görmesine yol açabileceğinden dolayı bunları uygulamaktan kaçının.
  • Bulaşık yıkarken ya da bahçe işleri ile uğraşırken, sıcak yemek kaplarını taşırken eldiven kullanın.
  • Dondurucudan herhangi bir şey alırken etkilenmemiş kolunuzu kullanın.
  • Evde mümkün olduğunca rahat, sıkı olmayan, kolunuzun hareketine izin veren giysiler giyin.
  • Protez memenin ağır olmamasına dikkat edin.
  • Bol mikatda su için.
  • Kedi köpek gibi hayvanların tırnaklarından kendinizi koruyun.

# Lenfödem hakkında daha fazla bilgi almak ve tedavisini öğrenmek için Lenfödem (Fil Hastalığı) Tedavisi yazımıza BURADAN ulaşabilirsiniz.

# Lenfödemde nelere dikkat etmek gerekir? konusu hakkında daha fazla bilgi almak ve tedavisini öğrenmek için Lenfödem Cilt Bakımı ve Genel Öneriler yazımıza BURADAN ulaşabilirsiniz.

# Lenfödemde kullanılan basınç uygulamaları Lenfödem Bası Giysisi ve çok katlı bandaj uygulaması hakkında bilgi almak için Lenfatik Drenaj Yöntemleri  yazımıza BURADAN ulaşabilirsiniz.