Miyofasial Ağrı ile Fibromiyalji Sendromu Arasındaki Farklılıklar

26 Haziran 2016 0 Yazar: Fizyoo
  • Miyofasial ağrı sendromu (MAS) : bir veya daha çok kasta  ve konnektif dokuda gelişen tetik noktalar (TN), kas liflerinde gerginlik ve bant şeklinde oluşan doku sertlikleri (Taut Bant- Gergin bant), eklem hareketlerinde sertleşme ve kısıtlanma, güçsüzlük ve otonomik disfonksiyon ile seyreden bölgesel ağrı sendromudur.
  • Myofasial ağrı sendromunda belirti ve bulguların kaynağı gergin kas bandı içinde yer alan tetik noktaklardır.
  • Tedavi de primer hedef tetik noktaların inaktivasyonu ve gergin bantların gevşetilmesidir.
  • Tetik nokta oluşma mekanizmaları tam olarak bilenmese de, MAS kaslarda hasar veya strese neden olan faktörler tarafından ortaya çıkabilir, kalıcı hale gelebilir veya şiddetlenebilir.
  • Sarkoplazmik retikulumda hasarlanma sarkomer kontraksiyonu ile birlikte kalsiyumun salınımına ve gergin bant oluşumuna neden olabilir.
  • Sarkomer boyundaki uzun süreli kısalma artmış metabolik ihtiyaca rağmen bu bölgeye kan akımında azalmaya yol açar. Oluşan enerji açığı kalsiyumun sarkaplazmik retikuluma tekrar alınmasını veya kasılmış olan kas liflerinin gevşemesini sağlayamaz.
  • Tetik nokta enerji rksikliğinin olduğu metabolik bir distres bölgesidir. Eğer bu bölgede vazodilatasyon sağlanırsa dolaşım artacak ve yukarıda açıklanan olaylar gerçekleşmeyecektir.
  • Ayrıca metabolik distres nedeniyle açığa çıkan maddelerin de ortamdan uzaklaşması sağlanacaktır. Böylece ağrı ve duyarlılık gerileyecektir.

boyunmas

Myofasial Ağrı Sendromu Tanı Kriterleri:

1. Tetik nokta ve gergin bant bulguları
  2. Lokalize seyirme yanıtı
  3. Tutulum olan kasta kısalma ve kuvvetsizlik
  4. Kompresyon ve iğneleme ile yayılan ağrı
  5. Tetik Noktanın başarılı biçimde inaktivite edilmesi ile kuvvetsizlik ve eklem limitasyonunda hızla düzelme tanı kriterleri olarak kabul edilir.

Fibromiyalji Sendromu ile Myofasial Ağrı Sendromu Arasındaki Farklılıklar

• FMS daha sıklıkla kadınlarda görülebilirken MAS her iki cisiyette de eşit düzeyde görülebilir.
  • Uyku bozukluğu açısından inceleyecek olursak FMS sürekli uyku problemi yaşarken MAS’ta ise bu durum ara sıra ağrı nedeniyle ortaya çıkmaktadır.
  • Yine FMS yaşayan hastalar çok sık yorgunluk hissederken MAS hastaları nadir yorgunluk problemi yaşamaktadırlar.
  • Sabah tutukluğu yorgunluk gibi FMS hastalarında sık yaşanır MAS hastalarında nadirdir.
  • Hassas noktaları FMS de yaygın oalrak gözlemlerken MAS’ta ise Lokalize olarak gözlemleriz.
  • Son olarak prognozu FMS kronik olmaya eğilimliylen MAS tedaviye olumlu cevaplar vermektedir.

tetikson-34-638