Omuzun tekrar eden çıkıkları

9 Haziran 2018 0 Yazar: Fizyoo

Omuzun tekrar eden çıkıkları denildiği zaman aklıllara omuzun ana eklemi olan glanohumeral eklem çıkıkları gelmektedir.

Omuzda neden tekrar eden çıkıklar meydana gelir?

• Buna sebep olacak en temel sorun, omuz içerisinde ki anatomik yetersizlikten kaynaklanarak oluşan  bankart slap kezyonudur.
  • Omuzun öne doğru olan çıkıklarında %90 oranında bankart lezyonu görülmektedir.
  • Bankart lezyonundan kısaca bahsedecek olursak;  omuzun öne doğru dislokasyonu (çıkma) sonucu glenoid labrumun ön kısmında olan yaralanmasıdır .
  • Omuzun ana ekleminin oturduğu yuvada, kıkırdak ve kıkırdağa bağlı olan kapsülün kronik yani kolay bir şekilde iyileşmeme durumunda olan bir yırtığı akla gelmektedir.
  • Bankart lezyonu voleybol, hentbol, tenis oynayan sporcularda, kolunu başının üzerine sık kaldırarak çalışan kişilerde görülebilir.

Omuzun tekrar eden çıkıklarında; Cerrahi tedavi, instabilitenin tekrarlamasını önlemede konservatif tedaviye göre daha başarılıdır.

• Cerrahi sonrası omuzumun eski sağlığına, eski kas kuvvetine ve esnekliğine dönebilmesi fizik tedavi rehabilitasyon programı uygulanmalıdır.
  • Cerrahi işlem ile yırtık olan kıkırdak yapı ve eklem kapsülü orjinalinde olması gereken kemik dokuya bitiştirilmeli, dikilmeli ve biyolojik bir iyileşmenin olması sağlanmalıdır.

Artık çağımıza ameliyatlar Laparoskopik cerrahi, daha genel olarak bilinen adıyla kapalı ameliyat yöntemi ile rahatlıkla yapılmaktadır.

• Yapılan bu ameliyatlar bankart tedavisi olarak adlandırılmaktadır.
  • Ameliyatlar da kemik çıpaları (tutturucu sistemler)  ön plandadır.
  • Omuz eklemi arkadan yarım  cm portalle görüntülenir.
  • Görüntülenme neticesinde yırtık olduğu netleştikten sonra  kıkırdak ve kapsül sıkı bir şekilde dikilir.
  • Sonra istirahat ve iyileşme dönemine bırakılır.
  • Başarılı geçen bir ameliyat sonrası doktorun önerdiği standart protokol uygulanırken, omuz limitasyonu ve aşırı derecede ağrı yaşayan hastalar belirli bir dönem fizyoterapistlerle fizik tedavi seanslarına başlamalıdır.
  • İlk bir  aylık dönemde omuz kol askısı ön plandadır.
  •  3-6. haftalardan itibaren pasif egzersizlere başlanır.
  • 6. haftadan sonra göreceli olarak aktif egzersizlere geçilmektedir.
  • Omzumuzun eski günlerinde ki gibi aktif kullanımı 4. aydan sonra olmaktadır.