Osgood Schlatter Hastalığı

27 Kasım 2017 5 Yazar: admin

osgood schlatter

Osgood schlatter hastalığı, sıklıkla 10-15 yaş arasındaki çocuklarda görülen ağrı ile karakterize bir diz rahatsızlığıdır. Osgood schlatter sendromu ilk olarak 1903 yılında Dr. Robert Osgood ve Dr. Carl Schlatter tarafından tanımlanmıştır. Ağrı, patellar tendon ve yapışma yerindedir bunun yanında diz kapağının altında şişlik ve hassasiyet de olabilir. Hastalar aktivite sırasında ağrının arttığını dinlenme sırasında ağrılarının azaldığını söylemektedirler.

Hastalık erkek çocuklarında kız çocuklarına göre 3 kat daha fazla görülmektedir. Şikayetler bir veya iki dizde de görülebilir. Osgood schlatter hastalığı büyüme döneminde görülen geçici bir rahatsızlıktır.

Osgood Schlatter Nedenleri

osgood-schlatter-hastaligi

• Osgood schlatter sendromu en temel nedeni aşırı kullanımdır. Kişinin üst diz bölgesine fazla yük bindirdiği koşma, zıplama içeren aktivitelerin sıklıkla yapılması rahatsızlığı tetiklemektedir. Bacak kası olan quadriceps kası diz aktiviteleri sırasında kasıldığı zaman patellayı yukarı doğru çeker, patellaya uygulanan bu kuvvetten dolayı patellayı kaval kemiği olan tibia kemiğine bağlayan patellar tendonda yukarı doğru bir kuvvete maruz kalmaktadır. Bu kuvvetin etkisiyle pateller tendonda dizin stabilitesini sağlamak için hareket meydana gelir. Bu hareket tendonun kemiklerle sürtünmesi ile meydane gelmektedir bu sürtünme bir süre sonra enflamasyon oluşmasına neden olmaktadır. EnfAşırı kullanım sonucunda patellar tendonda hassasiyet ve şişlik meydana gelir. Bu bölgeye bastırmayla ağrı şiddeti artar. Diz hareketleri sırasında ağrı meydana gelir.
  • Özellikle büyüme çağında zayıf olan kemik tendon yapısı bu hastalığın oluşmasında etkilidir.
  • Hızlı bir büyüme döneminde yapılan yüksek düzeyde spor osgood schlaetter sendromunu tetiklemektedir.

Osgood Schlatter Belirtileri

patellar-tendon

• Tuberositas tibia  şişebilir veya iltihaplanır ve normalden daha belirgin hale gelebilir.
  • Egzersiz sırasında ve sonrasında hassasiyet ve ağrı daha kötüdür, ancak genellikle istirahat ile iyileşir.
  • Sporcu kuadriseps kaslarını kasılarken veya çömelme tipi egzersiz yaparken muhtemelen ağrı çekebilir.

Osgood Schlatter Tedavisi

osgood-schlatter-dizlik

• Osgood Schlatter tedavisi, koruma, dinlenme, buz, kompresyon ve elevasyon yani PRICE ilkelerini içermektedir. Amaç ağrı ve iltihaplanmayı azaltarak, egzersizlerle kas tendon yapılarının kuvvetlendirilmesidir.
  • Ağrılı olan patellar tendon bölgesine buz uygulaması yapılır. Buz 15 dakikayı geçmemek üzere günde 3-4 defa uygulanabilir.
  • Ayak bölgesi alttan yastıkla desteklenerek yukarıda tutulur.
  • Hasta tedavi süresi içerisinde dinlenir. Dize ağırlık bindiren aktivitelerden kaçınılır.
  • Patellaya binen yükü azaltmak için patella diz bandı veya patellar tendon bantlaması yapılabilir.
  • Hastalara nonsteroid antiinflamatuar ilaçlar reçete edilebilir. Günlük aktiviteler sırasında ki ağrı azaldıktan sonra kuadriseps kasına hafif germe egzersizi, masaj ve miyofasiyal germe teknikleri uygulanabilir.
  • Eğer ağrı ısrarla devam ederse diz bölgesine kortikosteroid enjeksiyonu yapılabilir.
  • Hasta tedaviye cevap vermezse ameliyat düşünülür.
  • Genellikle 15 yaşında civarında hastalık kendiliğinden iyileşir.

Osgood Schlatter İçin Önlemler

Fizyoterapist eşliğinde germe ve kuvvetlendirme içeren egzersiz yapmak. Egzersiz sonrası buz uygulaması. Bol bol istirahat. Eğer osgood schlatter hastasıysanız ağrınız varken egzersiz yapmayın ısrarla yapılan egzersiz iyileşmeyi geciktirmektedir.

Osgood Schlatter sendromu ile ilgili merak ettiklerinizi yorumda belirtebilirsiniz.