Tenisçi Dirseği

27 Haziran 2016 1 Yazar: admin

Tenisçi Dirseği

Tenisçi dirseği; kol, önkol, ve el kaslarının aşırı kullanılmasına bağlı olarak dirsek bölgesinde ki ağrı ile kendini belli eden bir kas iskelet sistemi hastalığıdır. Çoğunlukla yapılan aktivite sonrası dirseğin dış kısmından ön kola yayılan ani ağrı ile karakterizedir. Dirsek dış kısmına (lateral epikondil) yapışan tendonlarının ufak yırtıklıkları ile hastalık başlamakta ve düşük şiddette devam eden yaralanmalar neticesinde ortaya çıkmaktadır. Tenisçi dirseği bir tenisçi hastalığıdır fakat hastalığa yakalanmanız için çoğu zaman tenis oynamanıza gerek yoktur. Tenis oynayanların el bileği ve kol kaslarını sıklıkla kullanmasına bağlı olarak bir çok tenisçi de görülmesinden dolayı tenisçi dirseği adını almıştır.

tenisçi dirseği

Kısaca Tenisçi dirseği; dirsek dış bölgesinde ki kas ve tendonların ani, tekrarlı ve zorlu kullanım sonucunda zedelenmesi sonucu oluşur.

Tenisçi dirseği özellikle önkol bölgesin de kas ve tendonun kemiğe bağlandığı yer (Lateral epikondil denilen yer) ve çevresinde oluşmaktadır. Bura da oluşan aşırı ve geçmeyen ağrı durumu genellikle akla tenisçi dirseğini getirmektedir.

Burada dikkat edilmesi gereken ağrının dirseğin iç mi yoksa dış bölgesinde mi olduğudur. Tenisçi dirseği, oluşum mekanizması kendisine benzer olan ve yine dirsek bölgesinde ortaya çıkan golfçü dirseği ile sıklıkla karıştırılmaktadır. Bu iki hastalığı ayıran temel fark ise Tenisçi dirseğinde yaralanmanın (buna bağlı olarak ağrının) dirseğin dışında (lateral epikondil), golfçü dirseğinde ise ağrının iç bölgede (medial epikondil) olmasıdır.

TENİSÇİ DİRSEĞİNİN ETKİLEDİĞİ BÖLGELER NELERDİR ?

Tenisçi dirseğin de aşırı yaralanmalar dirsek arkasını veya üst kısmı etkileyebilir. Tenisçi dirseği sıklıkla kullanılan kol da (dominant kol) ortaya çıkmaktadır fakat kullanılmayan kolda da ortaya çıkabileceği gibi her iki kolda aynı anda da oluşabilir.

TENİSÇİ DİRSEĞİNİN BELİRTİLERİ NELERDİR ?

Tenisçi dirseğinin en belirgin belirtisi ağrıdır. Burada dikkat edilmesi gereken ağrının ortaya çıktığı durumlardır. Tenisçi dirseğinde oluşan ağrı şu şekildedir:

• Ağrı yavaş yavaş dirsek dış çevresinde artar. Daha az sıklıkla , ağrı aniden gelişebilir.
  • Tokalaşırken ya da nesneleri sıkarken ağrı artar .
  • Ağrı bileğin hareketsiz tutulmaya çalışıldığı aktivitelerde veya güçlü bilek hareketleri sırasında artar. Örnek olarak kavanoz açmaya veya diş fırçası, çatal bıçak kullanma gibi hareketler veya basit mutfak araçlarını taşıma , kaldırma gibi durumlar.

TENİSÇİ DİRSEĞİ KİMLERDE GÖRÜLÜR ?

Tenisçi dirseği nüfusun %1 ila %3 arasında görülmektedir. Ayrıca tenis oynayanların %50’si kariyerleri boyunca tenisçi dirseği ile karşı karşıya kalmaktadır. Tüm tenisçi dirseği vakalarının %5 i ise yalnızca tenis oynamayla ilgilidir.

Tenisçi dirseği kadınlara oranla erkekleri daha fazla etkiler. Her yaşta insanı etkileye bileyen tenisçi dirseği  genellikle 30 ve 50 yaşları arasındaki kişilerde daha sıklıkla görülmektedir. – Son yıllarda uzun süre bilgisayar kullanan kişilerde üst ekstremite kas iskelet hastalıkları, dolayısı ile tenisçi dirseği görülme sıklığı artmıştır.-

Tenisçi dirseği yaygın olarak tenisçileri etkilesede, sıkı bir şekilde kavrama aktiviteleri içeren sporları yapanlarda, tekrarlayan kol , dirsek ve bilek hareketleri gerektiren eğlence veya iş etkinliklerine katılan kişilerde de sıklıkla görülmektedir. Örnek olarak golfçüler , beyzbol oyuncuları , bowling oynayanlar , bahçıvanlar , ev veya ofis temizlik işi yapanlar ( vakumlama , süpürme ve fırçalama işleri) , marangozlar, montaj hattı işçileri bunlardan bazılarıdır .

TENİSÇİ DİRSEĞİNE NASIL TEŞHİS KONULUR ?

Tenisçi dirseğine fiziki muayene ile tanı konulur. Dirsek dış çıkıntı kemiğinin 5 mm kadar alt kısmına baskı uygulandığında ağrı ortaya çıkar. Dirence karşı el bileğinin yukarı doğru kaldırılması sırasında da dirsek dış kemiği bölgesinde ağrı ortaya çıkmaktadır. Yine ön kolun dirence karşı çevirmesi ağrıyı artırmaktadır. Bunların dışında  tenisçi dirseğine kan testi ile teşhis konulmaz. Nadiren de olsa X ışınları (röntgen) ile teşhis konulabilir.

tenisçi dirseği

“Karmaşık bir yapıya sahip olan dirsek bölgesinde başka rahatsızlıklar da ağrıya neden olabilmektedir. Ayırıcı tanınız için bir uzman tarafından muayene olmanız gerekmektedir.”

TENİSÇİ DİRSEĞİ TEDAVİSİ

Tenisçi dirseği için öngörülen tedavi tipi hastanın yaşı , genel sağlık durumu, tıbbi geçmişi , ve ağrı şiddeti gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak değişmektedir . Tedavinin amacı , ağrı ya da inflamasyonu azaltmak, iyileşmeyi hızlandırmak ve yaralı dirseği stres ve zorlanmadan korumaktır.  Teşhis konulduktan sonra ilk olarak hastaya kolunu hareket ettirmemesi ve ön kol kas ve tendonlarını dinlendirmesi için, dirseklik önerilmektedir. Ayrıca anti -inflamatuar jeller ve kortizon enjeksiyonları genellikle tedavi de başarı sağlamaktadır. Fizyoterapist tarafından yapılan transfer friksiyon masajı da tedavinin önemli bir parçasıdır. Son yıllarda tenisçi dirseği tedavisinde ESWT kullanılmaktadır. Çok nadirde olsa bazı hastalara cerrahi müdahale gerekebilir.

TENİSÇİ DİRSEĞİNDE AĞRI VE İNFLAMASYON NASIL AZALTILIR ?

Tenisçi dirseğin de ağrı ve iltihabı azaltmak için şunları deneyin :

• Kolunuzu dinlendirin ve ağrıya neden olan aktivitelerden kaçının.
  • Yaralı dirsek ( tendon ) altına önkolu saran bir elastik bant ağrınızı gidermeye yardımcı olabilir .
  • Etkilenen bölgeye buz uygulayın.
  • Hekim tarafından verilen Non steroid antiinflamatuar ilaçları kullanın.
  • Ağrınız şiddetli ise uzman tarafından kortizon enjekte edilebilir.

TENİSÇİ DİRSEĞİ FİZİK TEDAVİSİ

ESWT uygulamaları ve transfer friksiyon masajı gerekli görüldüğü durumlarda fizyoterapistler tarafından uygulanmaktadır. Uzun süreli dinlendirilen ekstremitelerde oluşan güç kaybı için de iyileşme döneminde fizik tedaviye devam edilmektedir. Bu dönem tenisçi dirseği ağrısı azaldığında veya bittikten bir kaç hafta sonra başlar. Hastalığın tekrarlanmaması ve ortaya çıkardığı hasarların giderilmesi için fizik tedavi mutlaka alınmalıdır. Yaralı dirsek etrafındaki kasları ve tendonları güçlendirmeyi içeren fizik tedavi sırasında ağrıyı artıracak egzersizlerden kaçınılmalıdır.

TENİSÇİ DİRSEĞİNDE HANGİ DURUMLARDA AMELİYAT GEREKİR

Genel olarak, tenisçi dirseğine yakalanan insanların % 90 ile % 95’i yukarı da bahsettiğimiz tedavi planı ile iyileşir . Ancak, insanların yaklaşık % 5’i konservatif (cerrahi olmayan) tedaviye cevap vermez . Bu durumda dirsek etrafında ki yaralı kas-tendon yapısını onarmak için ameliyat gerekir. Ameliyat olan kişilerin % 80 – 90% ı ağrılarından kurtularak eski gücüne tekrar kavuşur.

TENİSÇİ DİRSEĞİ OLMAMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER

Tenisçi dirseği olmamak, olduysanız dirsek bölgenizde ki stresi(yük) azaltarak tedaviyi hızlandırmak için şunları yapın;

• Spor yaparken ve çalıştığınız iş de doğru ekipman ve tekniği kullanın.
  • Sıkı kavrama gerektiren işlerden ve el bileğinizin aşırı kullanımından kaçının.
  • Ağrıya neden olan hareketlere dikkat edin.

Tenisçi dirseği ile ilgili merak ettiklerinizi yorum kısmında belirte bilirsiniz.