Sistemik Lupus Eritematosus (SLE) Hastalığı

8 Ekim 2017 0 Yazar: Fizyoo
  • Sistemik lupus eritematosus yani SLE; cilt, eklemler ve iç organları tutar.
  • Halk arasında ‘Kelebek Hastalığı’ olarak da bilinen Lupus kronik, inflamatuar bir otoimmün bir bağ dokusu hastalığıdır.
  • Klinik özellikler ve ciddiyet, etkilenen bölgeye bağlı olarak büyük farklılıklar gösterebilir; yüzde kelebek şeklinde döküntü, poliartrit, vaskülit, Raynaud fenomeni, anemi, hipertansiyon, nörolojik rahatsızlıklar, börek hastalığı, plörezi ve alopesi görülebilir.
  • Hastalıktan etkilenenlerin yaklaşık % 90’ı kadındır.  En sık 15-45 yaş aralığında ki kadınlarda görülür.
  • Kadınlara göre daha az olmakla birlikte çocuk, yaşlı ve erkeklerde de SLE görülebilmektedir.

SLE tanısı nasıl konur?

Genç bir kadın , özellikle eklemlerinde açıklanamayan ağrılar derisinin en çok güneşe maruz kalan kısımlarında kızarıklıklar, vücut ısısı artışı , çok gıda tüketmesine rağmen kilo kaybı gibi yakınmalar  yaşıyorsa mutlaka tetkik edilmelidir.

• Genel biyokimyasal testler,
  • İdrar testleri
  • Anti- Nükleer Antikor (ANA),
  • ENA,
  • Anti-dsDNA
  • Kompleman düzeyleri
  • Birtakım virüslere yönelik araştırmalar
  • Akciğer grafisi gibi birok tetkiki yapılır.

sle hastalığı

Lupus tedavisi nasıl yapılmaktadır?

• Lupusun tedavisi, aynı kategoride yer alan birçok iltihaplı romatizma hastalığında olduğu gibi çok karmaşıktır.
  • SLE rahatsızlığı olan hastaların uzun süreli güneşten kaçınmaları gerekmektedir. Bu hastalar stresten uzak kaçmalı ve düzenli bir hayat sürmeleri gerekmektedir.
  • Lupusta enfeksiyonlara karşı önlem almak çok ama çok önemlidir.
  • Uzman kontrolünde kendisi için hazırlanmış diyeti esas alarak düzenli beslenmeleri gerekir.
  • Kimyasal içerikli gıdalardan özellikle uzak durmaları, bu gıdalar hakkında bilgilenmeleri gerekmektedir.
  • Takiplerini aksatmamaları gerekmektedir.
  • Kullandığı ilaçları doktoruna danışmadan bırakmamalıdırlar.
  • Kadın hastalar için gebelik  yüksek risk taşıdığından planlarını mutlaka doktoruna danışarak yapmaları gerekmektedir.
  • Organ tutulumu olan bunun gibi rahatsızlıklarda uzun süreler çeşitli doz ve sürelerde kortizonlu ilaç kullanımı yangındır.
  • Kortizon da diğer bütün ilaçlar gibi gereksiz kullanıldığında zararlı olabilmektedir. Ancak bu tarz romatizmal hastalıklarda kortizon kullanılmadığı  hastalığı ilaç ile tedavi edilmediği takdirde; hastalık, hastaya daha fazla zarar verebiliyor.