Boyun Düzleşmesi

31 Ocak 2017 0 Yazar: admin

Boyun Düzleşmesi Nedir?

Boyun düzleşmesi, gündelik yaşantıda sıklıkla duyulan rahatsızlıklardan birisidir. Ağrı ilk boyunda başlar, hastaya çekilen film sonrasında hasta, boynun anatomik eğriliğini yapısal olarak yitirdiğini ve bu eğriliğin yerini düzleşmenin aldığını öğrenir. Hasta, bundan sonra ciddi bir moral bozukluğu yaşabilmektedir. Şu çok iyi bilinmelidir ki, boyunda gerçekleşen bu düzleşme bir ayda, bir senede olmaz. Boynun bu hale gelmesi  oldukça uzun bir süreç almaktadır. İnsan böylesi bir durumda boynum neden düz diye kafasına takmamalı, ağrının nedeni bulunmaya çalışmalıdır.

Boyun Anatomisi

omurgaKafatasından kuyruk sokumunun bittiği yere kadar insan omurgası, toplamda 33 adet omur ile aralarındaki disk denilen kıkırdaklardan oluşmaktadır. Yandan bakıldığı zaman boyun, bel ile sırt bölgesi bir bütün olarak omurgada S harfine benzeyen bir şekil olmaktadır. Boyun bölgesinde açıklığı arkaya bakan, sırt bölgesinde açıklığı öne bakan ve bel bölgesinde boyundaki gibi açıklığı arkaya bakan “C ” harfi şeklinde bir kavis görülmektedir. Normal anatomik yapıdaki her insanda bu durum görülmektedir. Yedi adet omur ve aralarındaki disklerden oluşan boyunda kireçlenme, travma, boyun fıtığı, yanlış yastık kullanımından kaynaklanan sinirlerde oluşan sıkışma, boyun kaslarının kasılması sonrasında boyundaki bu konveks tipteki yapı bozulur ve düz bir hal alır. Yandan bakıldığı zaman boyun omurlar bir cetvel gibi dümdüz görülmektedir. İşte bu görüntünün adı  “boyun düzleşmesi“dir.

Boyun ağrısına neden olan bazı sebepler; doğuştan gelen bozukluk, duruş bozuklukları, yumuşak doku ve iltihabi eklem romatizmaları, mikrobik hastalıklar, kaslara yönelik zorlanmalar ve kas spazmlarıdır.

Boyun ağrısı tedavisinde başarıyı yakalayabilmek adına ilk önce ağrıya neyin sebep olduğu tespit edilmelidir. Bunun için hastadan öncelikle boyun ağrısıyla alakalı bilgi alınmalıdır. Hastaya doktor tarafından detaylı bir muayene yapılmalıdır.

Boyun Düzleşmesinin Belirtileri

boyun-agrisiBoyun düzleştikten sonra yani boyun düzleşmesi olduğu zaman beyne giden bazı damarlar gerilmektedir. Böyle olunca da beyne yeterince kan gitmemektedir. Bu durum neticesinde insanda; baş ağrısı, bulantı, baş dönmesi, unutkanlıkla ilerleyen devrelerde dengesizlik ve uyku bozuklukları yaşanabilir. Omurlar arasından çıkan sinirlere bazı durumlarda basınç yapılır, neticesinde sağ veya sol kolda bazen de her iki kolda ağrı olabilir. Bu korkulacak bir durum değildir. Birçok hastalıkta olduğu gibi erken teşhis konulması oldukça önemlidir. Uygun bir tedavi programı sonrasında hastalık kontrol altına alınır. Boyun ağrılarıyla beraber olan boyun düzleşmesi genellikle; masa başında boynunu sabit pozisyonda uzun süre tutan kişilerde sıklıkla ortaya çıkmaktadır. Risk grubuna örnek vermek gerekirse; öğretmenler, banka memurları, çok kitap okuyan öğrenciler, daktilo ve bilgisayar kullanıcıları, telefon operatörleri, çok fazla örgü-biçki-dikiş-nakış işi yapan ev hanımları, uzun süre aynı pozisyonda televizyon izleyenler, halı ve kilim dokuyucularıyla kahvehanelerde kâğıt vs. oynayan kişilerde boyun kireçlenmesine genellikle rastlanmaktadır.

Boyun Düzleşmesi Tedavisi

boyun-duzlesmesi-tedavisiHastanın boyun anatomisi ve koruma prensipleriyle birlikte eğitimi, fizik tedavisi ve egzersizleri  istirahat evresinde bulunmaktadır. Hastaların şikâyetleri tamamen fizik tedavi ile geçse de gündelik yaşantı düzenlenmeli, ağrıyı azaltan veya artıran durumlar kendisince unutulmamalıdır. Günlük hayatta yapılan bazı hareketler boynu zorlamaktadır. Boyun ağrısı tedavisinde uygulanan en etkili ve kesinlikle zarar vermeyen bir yöntem, fizik tedavidir. Sıcak, soğuk ve elektrik akımlarının iyileştirici etkilerinden faydalanarak çeşitli aletlerle vücudun bazı fizik tedaviyle tedavi edilmektedir. Bu amaçla, yüzeysel ve derin ısıtıcılar, elektrik akımları, traksiyon (çekme) uygulanmaktadır. Fizik tedavi kliniklerinde kullanılan traksiyon (çekme) cihazıyla tamamen bilimsel, hastanın kilosuna vb. duruma göre uygulanmaktadır. Fizik tedavi birkaç husus haricinde rahatlıkla uygulanmaktadır. Kalbinde pil takılı hastalara ve hamilelere tedbir amaçlı fizik tedavi uygulanmamaktadır. Büyüme çağındaki çocukların büyüme kıkırdakları üzerine, ileri derecede hipertansiyon ve kalp yetmezliği hastalarına, varis, enfeksiyon vb. hastalığı olan, vücudunda metal taşıyan hastalara kesinlikle dikkatli bir şekilde uygulanması tavsiye edilmelidir. Fizik tedavi sonrası bazı durumlarda soğuktan korunmak gerekebilir, soğuk kaslarda gerginliğe ve doğal olarak da ağrıya neden olur. Sadece fizik tedavi sonrasında değil, soğuktan her zaman korunmak gerekir, hava cereyanında kalmamakta da fayda vardır. Fizik tedavi sonrasında 15-20 dakika dinlenmek ve aniden soğuk havayla temas etmemek iyidir, özellikle eklemler ve kasları bir kaşkol veya boğazlı kazakla korumakta fayda sağlar. Hastalar çareyi bazı durumlarda kırık ve çıkıkçılarda ararlar, boyun çektirme, alabalık uygulama vb. yöntemlerle dertlerine çare aramaktadırlar. Genellikle bağ dokusunda, kas ve sinir liflerinde kopmalara bağlı olarak felçle sonuçlanabilecek ciddi durumlar olur. Böylesi durumlardan mümkün olduğunca uzak durmak da fayda vardır.

Boyun Düzleşmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

Kişi; ağır kaldırmamak, yükü tek kolla taşımamalı, ıslak saçla dışarı çıkmamalı, klima, vantilatör önünde hava cereyanı olmayan yerlerde durmalı, Ani ve ters hareketlerden kaçınılmalı, yatarken ortopedik boyun yastığı kullanılmalı, orta sertlikte bir yatakta yatılmalı, uzun süre aynı pozisyonda kalmamalı, ağrılar tamamen geçse bile egzersizler her gün muntazaman yapılmalıdır. Hasta verilen önerilere harfiyen uyarsa; hayatının ilerleyen dönemleri rahat geçirir.