Vertigo (Baş Dönmesi ve Dengesizlik) rehabilitasyonu nedir?

29 Ocak 2017 0 Yazar: Fizyoo

Vertigo; yani baş dönmesi, kişinin başının veya çevresinin, çevresindeki nesnelerin dönmesini hissettiği hareket yanılsamasıdır. Tek başına bir hasatlık değildir; birçok hastalığa bağlı gelişen bir yakınmadır.
vertigorehab

Baş dönmesi kişiler tarafından çok farklı şekillerde tanımlanabilir. Özellikle sersemlik ya da kişilerin tanımlamaları ile başımın içinde sersemlik hissi var, başım sepet gibi, başımın içi boşalıyor gibi hissediyorum ve ya zemin ayağımın altından kayıyor gibi şeklinde yakınmalarla karşımıza gelebilir ve bu nonspesifik bir yakınma olup belirli bir hastalığa özgü değildir. Gerçek vertigo ise kişi ile çevresi arasında bir ilizyon hali vardır. Yani anormal hareket algılaması söz konusudur. Baş dönmesiyle beraber genellikle hastalarda; bulantı, kusma, dengesizlik, görme bulanıklığı, işitme azlığı, kulakta çınlama gibi semptomlarda yaşanmaktadır. Tabi ki her hastalığın yansıması kişilerde farklı olarak karşımıza gelmektedir. Baş dönmesi aslında bir denge bozukluğudur.

Denge vucüdümüz da 3 tane ana sistem tarafından oluşturulmaktadır.

Bu sistemlerden;

• Birincisi iç kulaktaki denge merkezi,
  • ikincisi görme ile sağlanan dengedir,
  • üçüncüsü ise kas iskelet ve eklemler sayesinde vücudumuzu dik tutan ve dengemizi sağlayan denge sistemidir.

Bunların herhangi bir tanesinde meydana gelen herhangi bir hastalık sonrasında baş dönmesi ile karşı karşıya kalmaktayız. En sık gördüğümüz baş dönmesi sebepleri iç kulakta meydana gelen iltihabi durumlardır. Virüs enfeksiyonu sonucu iç kulağımızda ki denge bölümünde bulunan sinir hücrelerinin şişmesi ve görev yapamaması  durumudur ve Vestibüler nörinit (labirentit) diye adlandırılırlar. Bunların ciddi olarak işitme azlığı , kulakta çınlama gibi semptomlarla beraber baş dönesi yaşanır. Bunun dışında yine baş pozisyonu ile tetiklenen pozisyonel vertigolar; onun dışında boyun hastalıkların da, boyunda ki kireçlenmeler, boyun fıtıkları, ciddi kas spazmları, ciddi baş dönmesi sebepleri arasında yer almaktadır.

• Meniere hastalığı (İç kulak tansiyonu);  İç kulağımızda bulunan yarım daire kanalları içerisinde bulunan sıvının normal değerinin üzerlerine çıkmasının yarattığı iç kulak tansiyonudur. Nedeni kesin olarak bilinmemese de aşırı tuz tüketimi, menepoz, gebelik, stres gibi faktörler bu hastalığı tetikleyebileceği yönünde çalışmalar vardır. Her yaşta görülebilir fakat 40yaş üzerinde  daha sık görülmektedir. Hastalık genelde tek kulakta görülür. Baş dönmeleri, baş dönmelerinden önce kulakta çınlama, kulakta doygunluk hissi ve işitme kaybı bu hastalığın en önemli belirtilerindendir.

kulakdenge

Tüm bunların tedavisin de ilaç tedavisi yetersiz gelmektedir. Çünkü denge merkezinin adaptasyonunu sağlamamız gerekmektedir. Bu aşamada egzersiz en önemli tedavi yaklaşımıdır. Yapılan baş, göğüs hareketleri, yatarak, oturarak, ayakta ve yürürken dengemizin tekrar sağlanmasını oluşturmaktadır. Vertigo rehabilitasyonu çok ciddi bir şekilde uygulandığı zaman hayat kalitesini önemli ölçüde artırmaktadır.

vertigo egzersiz