Lenfödem (Fil Hastalığı) Tedavisi

29 Ocak 2017 0 Yazar: Fizyoo
  • Lenf sistemi vücutta hücresel aktiviteler sonucu oluşan hücreler arası sıvıyı kan dolaşımına taşıyan damarlardan oluşur.
  • Sağlıklı çalıştığı zaman dokular arası sıvı belirli bir düzeyi geçemez. Fakat lenf sisteminin herhangi bir sebeple tıkanması dokularda sıvı birikmesine neden olur. Bu durum kol yada bacaklarda aşırı şişmeyle kendinin gösterir.
  • Sebep çoğunlukla cerrahi tedavilerde lenf bezlerinin çıkarılması sonucudur. Kollarda ki lenf ödem meme cerrahisi uygulanan hastalarda koltuk altı lenf bezlerinin çıkarılması ile bacaklarda ki lenflerde ise alt karın cerrahisi uygulanan hastalarda kasık bölgesi lenf bezlerinin çıkarılması sonucudur.
  • Nadiren kalıtsal hastalıklar ve enfeksiyon sonucunda da lenf ödem görülebilir. Bu şişme sonucu kol ya da bacak normalin 3 4 katına kadar erişebilir.
  • Böyle bir şişlik hastanın hayatını olumsuz etkiler. Kolunu bacağını günlük aktivitelerin de kullanmakta zorluk çeker.
  • Estetik açıdan kötü bir görünüme sahiptir ve kıyafetlerinin kullanmakta büyük sıkıntılar yaşar . Tedavi edilmediği taktirde enfeksiyon pıhtı oluşumu cilt problemleri gibi ciddi sağlık sorunları gelişebilir.
  • Lenf ödem tedavi edilmediği taktirde ilerler ve tedavisi zaman geçtikçe daha zor hale gelen bir hastalıktır. Bu bakımdan teşhis edildiği andan itibaren tedavisine başlanmalıdır. Bu tedaviler zamanla etkisini büyük ölçüde gösteren lenf drenaj masajı, bandajlama, egzersiz ve önerilerden oluşur.

lenf drenaj aleti

• Tedavinin temeli ödemin boşaltılması ve tekrar şişmelerin engellenmesidir.
  • Lenf ödemin boşaltılması özel bir masaj tekniği ile yapılır.
  • Lenf ödem tedavisinde hasta, doktor  ve  fizyoterapist iyi bir işbirliği içinde olmalıdır.
  • Lenfödemde  ‘Komple  Dekonjestif  Tedavi denilen bir protokol uygulanmaktadır.
  •  Bu tedavi uygulaması sırasıyla : Manuel lenf drenajı masajının yapılması , Lenfödemli  Ekstremitemizin Bandajlanması ,Kompresyon uygulaması,Bası giysisi,Kişiye özel egzersiz protokolü,  Kinezyolojikbantlama veElektroterapi gibi uygulamaları kapsamaktadır .
  • Manuel Lenf Drenajı  tekniği bu alanda özel eğitim almış fizyoterapistlerce uygulanmaktadır. Burada amaç biriken lenf sıvısının sağlam kalan komşu lenf yollarına aktarılmasıdır.

lenf drenaj masaj

• Manuel Lenf Drenajının hemen ardından lenf sıvısının tekrar birikimini engellemek için özel bandajlarla şişen bölgenin fizyoterapistlerce bandajlanması gerekir.
  •  Bandajlamanın ardından ise lenf dolaşımını artırmak için fizyoterapist eşliğinde önerilen egzersizler yapılmalı ve günlük hayatın bir parçası haline gelmelidir.
  • Tedavi programını tamamlayan hastalar günlük olarak lenf drenaj masajını kendilerine basitçe öğretildiği şekilde uygulamalı, yatarken bandajlama yapılmalı gündüz ise kendilerine önerilen bası giysilerini giyip düzenli egzersizlerini yapmaya mutlaka devam etmelidirler.

# Lenfödemde nelere dikkat etmek gerekir? konusu hakkında daha fazla bilgi almak ve tedavisini öğrenmek için Lenfödem Cilt Bakımı ve Genel Öneriler yazımıza BURADAN ulaşabilirsiniz.

# Lenfödemde kullanılan basınç uygulamaları Lenfödem Bası Giysisi ve çok katlı bandaj uygulaması hakkında bilgi almak için Lenfatik Drenaj Yöntemleri  yazımıza BURADAN ulaşabilirsiniz.