Koksiks Ağrısı – Koksidini Tedavisi

28 Mart 2018 1 Yazar: Fizyoo

Koksidini de  kuyruk sokumunda belirgin  bir ağrı vardır. Koksiks kemiği sakrum veya diğer bir deyişle kuyruk kemiğinizin ucunda bulunmaktadır. Özellikle bayanlarda hamilelik döneminde  bası sonucu ağrılı hale gelebilir. Kuyruk sokumu ağrısı  bebeğin pozisyon azalanının azalması ve bebeğin manevra alanı kalmaması nedeniyle son trimesterde daha belirgindir. Koksiks ağrısı meydana geldikten sonra  Kuyruk sokumunun alanında uzman bir fizyoterapist tarafından  güvenli ve başarılı bir şekilde manuel olarak  bir manevrayla yerine oturtulması gerekmektedir.

Bu rahatsızlık  başka çeşitli isimlerlede ifade edilmektedir.

• Coccygodynia
  • Kuyruk sokması ağrısı
  • Koksidini
  • Koksigodini

Koksiks Ağrı Nedenleri Nelerdir ?

• Koksiks ağrısı, daha çok yazarlarda ve özellikle sert yüzeylerde çok fazla zaman harcayan kişilerde  görülür.

• Yanlış postürde, kuyruk sokumu üzerine uzun süre oturmalar sonucu (koksiks) üzerine baskı,  yanma ve aşırı ağrı şikayetlerine neden olmaktadır. Bu durum kadınlarda, erkeklere oranla  daha yaygındır. Genellikle kuyruk sokumu bölgesine direk travma (Örn. Düşme) veya gebeliğin son evresi gibi nedenler.
  • Koksiks bölgesinde meydana gelen yaralanmar sonucu görülebilmektedir.
  • Nadir olarakta pilonidal kistler (anüse yaklaşık 5 mm mesafede, kalça çukurunun yakınında kuyruk sokumu kemiği (koksiks) boyunca oluşan  kist) ,enfeksiyon , kemik kırılması veya tümör, koksiksde ağrıya neden olabilmektedir.

Koksidini Semptomunun Belirtileri Nelerdir ?

• Otururken belirgin şekilde hissedilen ağrı
  • Dokunduğunda veya üzerine  gelen herhangi bir çıkıntı basıncıyla kuyruk kemiği bölgesinde lokal ağrı
  • Oturma pozisyonundan ayağa doğru kalkarkenmeydana gelen ağrı artışı
  • Kabızlık ile paralel kötüleşen ağrı
  • Cinsel ilişki sırasında yaşanan ağrı
  • Aylık adet kanaması sırasında kadınlar için artan bölgesel ağrı

Koksidini (Koksiks Ağrısı) Teşhisi Nasıl Konulur ?

• Koksidini  genellikle semptom belirtileri ile uyumlu olan prognoz  ve kuyruk sokumunda var olan hassasiyetin muayene bulgularına dayanılarak teşhis edilir.
  • Yapılan görüntüleme teknikleri, bedenin iç bölümlerinin X ışınlarıyla incelenmesini sağlayan gelişmiş bir yöntemler olan CT veya CAT taraması veya MR çekilmesi.

Koksidini Konservatif tedavisi

• Kuyruk sokumu ağrısı minderi ( Ağrılı bölge üzerine oturulmamaya çalışılır, Ortası boşluk arkada koksiks altında bir kesik bulunan bir minder önerilir.)

• Kabızlık tedavisine yönelik dışkı yumuşatıcı ilaç ve yöntemler  – Kabızlık nedeniyle kuyruk kemiğinde artan bir  ağrı varsa, o zaman bunun önüne geçilmelidir. Lifli besinler  daha çok tüketilmeye çalışılır.
  • Anti-inflamatuar ilaçlar – Uzun süreli vakalarda, anti-inflamatuar veya ağrı giderici ilaçlar reçete edilebilir.
  • Lokal sinir blokları – Lokal sinir blokları genellikle şiddetli ağrıların azaltılmasında faydalıdır.
  • Kuyruk sokumunun manipülasyonu (Manipülasyonlar birtakım bastırma, germe, döndürme gibi manevralar ile yapılır) – Kuyruk sokumunun manüel ayarlanması genellikle gereklidir ve uzman fizyoterapistler tarafından güvenli ve başarılı bir şekilde yapılabilir.
  • Postüral düzeltmeler

Cerrahi tedavisi

• Bu rahatsızlıkta hastaların nadiren ağrısız zamanları olduğundan , koksiksinin ( Koksiks‘in ameliyatla çıkarılması;koksigektom) cerrahi rezeksiyonu gerekebilir.
  • Tipik olarak, kanser (malignite) olan veya kuyruk kemiği ağrısı  konservatif tedaviye  cevap vermeyen hastalarda (ağızdan alınan ilaçlar, koltuk minderleri kullanımı ve floroskopi kılavuzluğunda yapılan lokal enjeksiyonlarla verilen ilaçlar gibi) cerrahi tedavi uygulanmaktadır.

Kaynak:

• Tailbone pain. NHS Choices
  • Coccyx Pain. From Wikipedia, the free encyclopedia
  • Tailbone Pain. Spine Health
  • Wray CC, Easom S, Hoskinson J. Coccydynia. Aetiology and treatment. J Bone Joint Surg Br. 1991 Mar;73(2):335-8.
  • Lesley Smallwood Lirette, MD, Gassan Chaiban, MD, Reda Tolba, MD, and Hazem Eissa, MD. An Overview of the Anatomy, Etiology, and Treatment of Coccyx Pain. Ochsner J. 2014 Spring; 14(1): 84–87.