ESWT Nedir? ESWT tedavisi Nasıl Yapılır?

30 Ekim 2017 0 Yazar: Fizyoo

Eswt( Extracorporeal Shock Wave Therapy ) ; vücut dışına uygulanan şok dalga tedavisidir. Özel bir cihaz ile uygulanmaktadır. Cihaz içerisinde ultrason dalgalarının yaklaşık 10 katı gücünde ses dalgaları mevcuttur. Bu özel bir aplikatör vasıtasıyla vücuda değdirildiği noktalarda tedavi yapmaktadır. Şok dalgalarının tedavi de kullanımı 1970’li yıllara kadar dayanmaktadır. Böbrek taşı kırmada özellikle kullanılmış, daha sonra cihazlar geliştirilerek özel tedavi amaçlı değişik bölgelerde kullanılabilen aplikatörler aracılığıyla, programlar ayarlanarak fizik tedavi, ortopedi ve spor hekimliğinde yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır.  Girişimsel olmayan yani non-invaziv bir tedavi yöntemidir. İşlem uygulanırken hastada herhangi bir ağrı şikayeti olmamaktadır.

eswt_uygulama

Hastada kullanılan alanlar; en çok bütün dünyada da yaygın olan topuk dikeni rahatsızlığından primer tedavi yöntemi olarak kullanılmaktadır, bunun dışında aşil tendinitlerinde, omuz ağrılarında, donuk omuzda, bağların yapışma yerlerinde meydana gelen tendinitlerinde kullanılır. Ayrıca kas hastalıklarında özellikle spor sakatlanması sonucu oluşan iyileşmeyen kas yaralanması rahatsızlıklarında, koşucu dizi olarak adlandırılan patellar tendinit rahatsızlığında, bursitlerde (kalça,diz,el bileği,omuz), myofasial ağrı sendromunda fibrozitler üzerinde yaygın olarak kullanılmaktadır.

eswt uygulama alanlar

Etki mekanizması uygulanan bölgede mikro sirkülasyonu artırmakta yani dolaşımı artırmaktadır. Bölgede ki metabolizmayı uyarmakta, kas spazmını çözmekte ve ağrıyı gidermektedir. Aynı zamanda bu bölge de kollojen yapımını uyarmaktadır. Kemiklerin gelişimi ve iyileşmesi hızlı bir şekilde meydana gelmektedir.

Kimlere uygulanmaz?

Hamileler, kalp pili olan , açık yarası olan, iltihabi durumu olan, damar tıkanıklığı olan hastalarda aynı zamanda tedavi uygulanacak bölgesinde metal bir protezi olan kişilerde protezin direk üzerine uygulanmamaktadır. Seanslar 5 ile 7 gün aralıklar ile uygulanmakta ve toplam olarak 5 seansa kadar bir tedavi programı uygulanabilmektedir.   3. seanstan sonra genelde hastaların şikayetlerinde azalma meydana gelmektedir.

Tedavinin yapılışı: Tedavi yapılan ağrılı bölgeye önce ultrason jeli sürülmektedir. Çünkü cihaz zaten ultrason ses dalgaları ile çalışmaktadır. Sonra hastanın rahatsızlığına göre istenilen program cihazda ayarlanır ve tedaviye başlanır. ESWT uygulamasından sonra fizyoterapist eşliğinde yapılan mobilizasyon ve yumuşak doku teknikleri ve de fizyoterapistin kişiye özel tedavisi için önerdiği egzersizler yapılacak olursa tedavide başarı oranını artırıcaktır.

topuk dikeni fzt