Ana Sayfa Fizik Tedavi Hastalıkları Ayak Topuk kırığı (Kalkaneus Kırığı)

Topuk kırığı (Kalkaneus Kırığı)

8.502 defa okundu
topuk-kiriği

Topuk kırığı veya kalkaneus kırığı genellikle yüksekten düşme veya yüksek bir yerden atlama sonrasında oluşur. Ayrıca trafik kazaları veya bisiklet kazalarında da sıklıkla topuk kemiği kırığı oluşmaktadır. Kalkaneus kırığı (topuk kemiği kırığı) uzun mesafe koşucuları uzun süreli çok fazla yüke maruz kaldıklarında stres kırığı olarak da oluşabilmektedir.

Topuk Kırığı (Kalkaneus kırığı) Belirtileri

topuk kırığı– Kısa bir zaman içerisinde topuk kırığı bölgesinde şişme olur.

– Yaralanma bölgesinde şişme ile birlikte morarma da kısa bir süre içinde gelişir.

– Kırığın oluştuğu anda ani bir acı hissi olur.

– Akut kalkaneus kırığı ( topuk kırığı ) olan sporcu, spor esnasında vücut ağırlığını taşımakta zorluk çektiğini hissetmektedir.

Topuk Kırığı (Kalkaneus kırığı) Tedavisi

kalkaneus kırığıEğer topuk kemiği kırığından şüpheleniyorsanız öncelikle tıbbi bir yardım isteyin. Topuk bölgesinden çekilecek röntgeni ile kırık olup olmadığına kırığın parçalı olup olmadığına cerrahiye gerek olup olmadığına karar verilerek kesin teşhis konulur.  Ayrıca MR ile hasarın çevre dokulara zarar verip vermediği de değerlendirilir.

topuk kırığıTopuk kırığı (kalkaneus kırığı) genellikle topuk 6 ila 8 hafta arası alçıda tutularak hareketsiz kalması sağlanır. Bu süre boyunca kırık bölgesi vücut tarafından onarılmaktadır. Alçıya alınan topuğa (kalkaneus kemiğine) 6-8 hafta boyunca yük binmesi önlenmektedir.
Alçıyla tedavinin mümkün olmayacağı durumlarda cerrahi müdahale düşünülmektedir. Eğer kırık kemik parçaları anatomik pozisyonları dışına çıkmış ise veya parçalı kırık var ise duruma göre ameliyata karar verilmektedir. Cerrahi işlem ile amaç topuk kemiğini (kalkaneus kemiği) normal pozisyonuna konumlandırmaktır. Bu sebeple metal bir plaka topuk kemiğini anatomik pozisyonuna ikame ettirmek için kullanılabilir.

Ameliyattan sonra iyileşme süresi 3 aya kadar sürmektedir. Bu süre boyunca ayak üzerine yük kademeli olarak bindirilir. Kırığın durumuna göre doktor ve fizyoterapist eşliğinde kademeli olarak vücut ağırlığının nasıl ve ne kadar aktarılacağına yönelik egzersizler size önerilecektir.

Topuk Kemiği Kırığı (Kalkaneus Kemiği Kırığı) İle Karıştırabileceğiniz Yaralanmalar !

Topuk Zedelenmesi: Topuk altında yumuşak doku morluk oluşur. Semptomlar topuk bölgesi ile sınırlıdır.

Plantar fasiit: Topuk altında ağrı vardır. Ağrı ayak içine doğru yayılabilir. Sabahları ağrı daha da şiddetlidir. Aşırı kullanıma bağlı olarak oluşabilir. Morluk görülmez.

Kalkaneusun stres kırığı: Aşırı kullanıma bağlı olarak kalkaneusda meydana gelen çatlakdır.

20 YORUMLAR

• ayak bileği egzersizleri yapıp ayak bileği kaslarınızı kuvvetlendirirseniz olağın dışı bir durum olmadıkça rahatsızlığınız tekrarlamayacaktır.

1. Merhaba 2015 mayısta yüksekten düşme sonucu cok parcacıklı kalkaneus kırıgı oluştu 8 vida ve platin ile birleştşrdiler.2016 subatta vidalar alındı fakat artoze subtaler problemi oluşmuş.bu ameliyatıda 2016 kasımda 2 vida ile topuktan sabitlendi.2017 kasımda vidalar alındı.fakat agrılarım halen devam ediyor.ilerde düzelme olurmu yoksa agrılarım böyle devam edermi?teşekkürler

• Kırık sonrası fizik tedavi kimi hastalar için zor bir süreç olabiliyor. Topuğunuzda hissettiğiniz ağrılar zamanla geçecektir. Proprioception egzersizleri yapabilirsiniz. Eğer ağrılarınız 3 ay boyunca devam ederse mutlaka hekiminize danışın

2. Hocam kolay gelsin 2 topuğun kirildi 2 Side şuan iyi durumda tekini amaliyat yaptilar Tekiner alçı tedavisi alçı tedavi olan tuttu 15 günden beri ayak hareketleri yapiyom Dr basabilirsin tekine dedi ama basinca ağrıyı basmadan ağrı gidiyo çift ayak olduğu için yuruyemiyom nasıl yürüyen denge sagliycam

• koltuk değneği veya yürüme yardımcısı walker (yürüteç) gibi cihazlarla ayağınıza daha az yük vererek yürüyebilirsiniz. Ağrı olması normal zamanla normal olarak yürüyeceksiniz korkmayın.

3. Hocam şu anda ben yatıyorun barçalı kırık diyorlar ayak şiş oldundan amiyat yapmadılar şişlik inince yapacaklar buz tedavisi iyi gelirmi alcı üzerinden bir şey olmuyor hocam

4. Hocam kalkaneus kırığı tespit edildi. Kıl kadar ince. Ayağım şuan alçıda ne kadar süre içinde iyileşir. Dün üstüne düştüm yanlışlıkla, ağrı oldu. Doktora gittim, röntgen çekindim değişik bi şey yok dedi. Ne yapmalıyım?

• beklemekten başka yapacak bir şeyiniz yok 20-40 gün arasında bir iyileşme süreniz olacaktır. Bu süre içerisinde kendinizi korumaya dikkat edin geçmiş olun

5. 18 eylül 2017 tarihinde calcaneus ameliyatı oldum şuan ayağımınüzerine tamamenbasıyorum fakat ilk 30-35 adımımda topallıyorumbu normal mi

6. Hocam iyi çalışmalar 22.06.2018 tarihinde ameliyat oldum 8.vida 3 tel 1 platin konuldu ilerki zamanlarda bu parçalar alınacakmı normal iyleşme süreci nedir daha sonrası ayagıma saglıklı bir şekilde basabilecekmiyim şimdiden çok ama çok teşekkür ederim saygılarımla

7. Hocam merhaba, yüksekten düşme sonucunda parçalı topuk kemiği kırığım oluştu ve ameliyat edip platin taktılar. Şuan tam 60 gün oldu fizik tedaviye başlayacağım. İlk adımlarımı ne zaman atmaya başlayabilirim ve ayağımdaki şişlik bir yere kadar azaldıktan sonra daha fazla azalmıyor, çok sert bir şişlik var ayağımda sanki o şişlik olmasa bileğimi çok rahat hareket ettirebilecekmişim gibi hissediyorum, bu sert şişlik engel oluyor. Şişlik ne zaman geçer.

• Öncelikle geçmiş olsn. Topuktaki parçalı kırıklar sonrası insan, bacakları ve ayağını uzun süre kullanmamaya bağlı yürümeyi dahi unutabiliyor. Ayağınızda ki mevcut olan ödem hemen geçmicektir, ayağınızı kullanmaya başladıkça zamanla azalıcaktir.
      Fizik tedavi ile birlikte kısmen ayağınıza yük bindirmeye başlarsınız. Öncelikle amacınız tek baston ile yürümek olmalı daha sonra ikinci bastonu da bırakıp bağımsız bir şekilde yürümek olmalıdır. Genelde bu süreç 2,3 haftayı bulabilmektedir. Fizyoterapistinizin önerdiği egzersizleri düzenli olarak yapmaya çalışın.

8. Selamın aleyküm hocam kaza sonucu topuk kırığım oldu ve parçalı fakat ayrılmamış olduğu söylendi bunu alçı ile düzelebileceği söylendi alçı çıkalı 15 gün oldu kırık ise 45 gün önce oldu doktor parmak ucunda yürüyebilirsin dedi fakat basamıyorum parmak ucunada çatlayacal gibi sızlıyo üstüne yüklenmediğim sürece bir ağrısı yok fakat yüklenince sızlıyor bu piskolojimi çok bozuyor hiç basamıcak hissine kapılıyorum nezaman normal bir yürümeye başlayabilirim fikrinizi ve görüşünüzü paylaşırsanız sevinirim herşey gönlünüzce olsun sağolun

• Geçmiş olsun. Ayağınız kırıktan sonra alçıya alındı ve çok uzun bir süre kullanmadınız. Bu ayağıma tamamen bastıramayacağım hissi geçicidir ve zamanla azalacaktır. Alçılar alındıktan sonra, normal haline dönmesi sağlam ayak bileğini yakalaması bir kaç ayınızı alabilmekte. Ayak tabanınızın altında rulo benzeri sert bir cisim yuvarlama şeklinde ayak tabanınıza ve bileğinize uyaranlar verebilirsiniz. Ayak bilek çevresi ve diz kaslarınızı kuvvetlendirip, ayağınızın üzerine ağrı sınırında basarak bol bol yürüme çalışmaları yapmalısınız. Daha çabuk adapte olmanızı sağlayacaktır.

9. 15 kasım 2018 de sol ayak topuk kırığı ameliyatı oldum.1 vida, plak ve bağlantı metali takıldı.şimdi ayağımda bandaj var.yara izi geçmek üzere.ameliyatın üzerinden 5 hafta geçti.Doktorum gösterdiği iki egzersizi yapıyorum.Ne zaman tam olarak yürümeye başlayabilirim?Mutlaka fizik tedaviye gidilmesi gerekiyor mu?tekrar koşabilir miyim,sor salonuna fitnessa gidebilir miyim? teşekkür ederim

• fizik tedaviye gitmeniz sizin için faydalı olabilir. İleri ki yaşamınızda kaslarınızı kuvvetlendirmeniz rahat etmeniz açısında önemli. İlk başta spor salonu sıkıntılı olabilir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu girin