Akupunktur ve Kuru iğneleme

1 Nisan 2018 0 Yazar: Fizyoo

Akupunktur ve Kuru İğneleme , ağrıları geçirmek ve yaralanmalarda rehabilitasyon programına  yardımcı olması amacıyla kullanılan yararlı yöntemlerdir.

Akupunktur nedir?

Akupunktur , 5000 yıl önce Çin’de ortaya çıkmıştır . Tüm canlı organizmalarda var olan  yaşam enerjisinin akış biçimi (yönü), dengesi ve uyumu ile insanın fiziksel ve zihinsel sağlık durumunu belirlediği inancına dayanır.

Akupunktur teorisinde chi ‘ye göre , bir insan bedeninde toplam 14 tane Meridyen vardır. Bedendeki her sistem, her organ bu meridyenler aracılığı ile enerji alır ve enerji verir. Enerji yoksa yaşamda yoktur. Akupunkturu yapan kişi çok ince, steril tek kullanımlık iğneleri meridyenler boyunca belirli noktalara yerleştirerek; gerginlik, stres ve ağrıyı gidermek için enerji akışını (chi) yeniden yönlendirebilir ve yeniden konumlandırabilir . Bu meridyenler boyunca kesintisiz ve dengeli enerji akışı kişinin genel sağlığına katkıda bulunur. Akışı bozan tıkanmalar ve dengesizlikler ağrı ve hastalık ile sonuçlanır.

Ağrı için akupunktur kullanılır mı ?

Akupunktur yaygın olarak ağrıları rahatlatmak için kullanılmaktadır. En çokta sırt ağrısı şikayetlerinde kullanılmaktadır. Bununla birlikte, akupunktur neredeyse tüm kas ve eklem ağrılarını tedavi etmek için kullanılabilmektedir.

Akupunktur;

• Boyun ağrısı, baş ağrısı, omuz ağrısı, dirsek ağrısı, el ve el bileği ağrısı, sırt ağrısı, kalça ve bacak ağrısı, diz ağrısı, ayak bileği ağrısı ve fibromiyalji ağrısı rahatlamasında
  • Endorfin denen ve insan beyninin belli bölgelerinde salgılanan morfin benzeri ağrı kesicilerin salgılanmasını ile akut ve kronik ağrıların  tedavisinde
  • İç organlarımızın fonksiyonlarını ve hormonal sistemin çalışmasını denetleme ve düzenlemede
  • Abstinans (yoksunluk) sendromunu tedavi ederek hastaların sigara, alkol, ilaç, yeme bağımlılığından kurtulmalarında,
  • Açlık duygusunu regüle eder ve biyolojik saati dengelemede, obezite(zayıflama) tedavisinde kullanılmaktadır.

Kuru İğneleme Nedir?

Kuru iğneleme, kas ağrısı ve miyofasiyal disfonksiyonun tedavisi için kullanılan etkili bir tekniktir. Kuru iğneleme veya kas içi uyarım  Dr. Chan Gunn tarafından geliştirilen bir tekniktir ve tetik noktaları içeren aşırı aktif kasları gevşetmede son derece etkilidir.

Kuru iğnelemenin tedavi yöntemi  basitçe, ağrılı noktaya herhangi bir madde enjekte etmeden kasın tetik noktalarının iğnelenmesi şeklindedir. Akupunktur batı tıbbındaki uyarlaması (Kuru iğneleme)  uzak doğu ülkelerinden farklı olarak, anatomik ve nörofizyolojik prensiplere dayanmaktadır. İğneleme yapılması, iğneleme esnasında ilaç verilmemesi ve çok ince, 27 G iğnelerle uygulanması yönleriyle benzerlik olsa da, kuru iğne tedavisi, akapunkturdan tamamen farklı bir yöntemdir.

Kuru iğne tedavisinin Uygulaması

• Kuru iğne tedavisinde kullanılan iğnelerin kalınlıkları 22G ile 27G arasında değişir.

Kuru iğneleme de daha çok  tetik veya düğüm noktaları üzerine yapılan uygulama çok yaygındır. 24-27 G steril tek kullanımlık ambalajında saklanan  çelik iğneler ile, uygulayıcı ağrısını azaltmayı hedeflediği kas üzerinde parmak ucuyla bastırarak tespit ettiği ağrılı düğüm noktaları işaretler. Kuru iğne ile tahmini  1- 3 cm derine kas içine girilir. İğne tetik noktaya yaklaştığında hasta daha çok ağrı hisseder ve o bölgede küçük bir kasılma (twitch) meydana gelir. Hatta hasta girilen kasın duyusal inervasyon bölgesi göre farklı bir alanda ağrı (yansıyan ağrı) hissedebilir. Tetik noktaya ulaşıldığında iğneye hafif bir kaç vuruş yapılarak o bölge uyarılır. Bu işlemden sonra iğne çıkarılır.

Kuru iğne tedavisinin faydası bilimsel olarak kanıtlanabilmiş midir?

Tıp bilimlerinde yapılan çalışmalarında güvenilirliği tartışmasız olan Cochrane veri tabanınında , yapılmış sistematik bilimsel bir gözden geçirme yazısında 35 adet randomize  çalışmaya dayanarak bel ağrısında akapunktur veya kuru iğne tedavisinin plasebo tedavisine verilen cevaba göre daha  üstün olduğuna dair yeterli kanıt olduğu bildirilmiştir. Kuru iğne tedavisinin kullanım yönünden FDA onayı da vardır.

Hangi hastalıklarda kuru iğne tedavisi uygulanabilir?